Groei verder dan ooit met
essentiële trends, tips en
tools voor bedrijven!

Groei verder dan ooit met essentiële trends, tips en tools voor bedrijven!

leads genereren van linkedin

Hoe LinkedIn te Gebruiken om Leads te Genereren

February 01, 20247 min read

Het zoeken naar leads als freelancer kan aanvoelen als het zoeken naar een speld in een hooiberg. Dat wil zeggen, het is bijna onmogelijk zonder een voorsprong.

LinkedIn kan je betrouwbare magneet zijn, klaar om die gouden spelden rechtstreeks naar je toe te trekken.

Het gaat echter niet alleen om aanwezig zijn op LinkedIn. Je moet het beheersen. Van het specifiek richten op je droomklanten tot het laten schitteren van je profiel, er is een methode achter de magie.

In deze post delen we deze methode, samen met de beste praktijken die je kunt gebruiken om leads op LinkedIn te genereren.



Definieer je Ideale Klantprofiel (IKP)

Het definiëren van je ideale klantprofiel (IKP) helpt je om je leadgeneratiestrategieën en content te focussen, zodat je in contact komt met de juiste mensen en bedrijven op LinkedIn. Je zult ook beter begrijpen wat je klanten willen, nodig hebben en nastreven, zodat je hen beter kunt bedienen.

Je IKP bestaat uit het type persoon of bedrijf dat het meest waarschijnlijk baat heeft bij jouw diensten of producten. Door je prospectiestrategieën te richten op je IKP, optimaliseer je ook je tijd op LinkedIn.

Om je IKP beter te begrijpen en te definiëren, kun je:

  • Analyseer je bestaande LinkedIn-connecties, zoek naar patronen en typen mensen of bedrijven die al interactie met je hebben.

  • Zoek naar sleutelattributen onder je connecties of bestaande klanten die hen een ideale klant maken.

  • Creëer een koperspersona of document dat je helpt om kritieke informatie over je IKP duidelijk bij te houden, zoals titel, verantwoordelijkheden, industrie, motivaties, bedrijfsgrootte en meer.

  • Gebruik LinkedIn ook om extra potentiële connecties te vinden die bij je IKP passen en leer meer over hen. Als je bijvoorbeeld geïnteresseerd bent in het leveren van diensten aan dierenartsen, kun je 'dierenartsen' invoeren in de LinkedIn-zoekbalk om mogelijke leads te genereren.

Gebruik de geavanceerde zoekfilters van LinkedIn om je zoekopdracht verder te verfijnen, zoals filteren op locaties en connecties.

Optimaliseer je LinkedIn-profiel
Bij het genereren van leads op LinkedIn zullen potentiële connecties en prospects waarschijnlijk naar je LinkedIn-profiel gaan om meer te weten te komen over jou, je diensten en je achtergrond. Zorg er daarom voor dat je profiel compleet en geoptimaliseerd is om te laten zien hoe je je ideale klanten kunt helpen.

Bij het invullen van je profiel:

  • Vul alle secties in en zorg ervoor dat duidelijk is wie je bedient en hoe je helpt.

  • Kies een profielfoto van jezelf die in lijn is met je merk.

  • Voeg een achtergrondafbeelding toe die je bedrijf laat zien en helpt een bezoeker onmiddellijk te begrijpen wat je doet en wie je helpt.

  • Schrijf een overtuigend Over-mij-sectie die aangeeft wie je bent, maar ook laat zien hoe je je ideale klant helpt, want een Over-mij-sectie gaat niet alleen over jou, maar over hoe je kunt helpen.

  • Vraag aanbevelingen.

  • Pas je profiel-URL aan zodat deze gemakkelijk te delen is.

  • Reageer regelmatig op berichten die overeenkomen met je IKP.

  • LinkedIn biedt je de mogelijkheid om in contact te komen met potentiële klanten, een band op te bouwen en echte connecties te creëren. Doe dit door regelmatig tijd te maken om te reageren op inhoud en berichten die je ideale klanten lezen en plaatsen.

Door dit te doen, laat je je oprechte interesse zien, bied je de mogelijkheid om een uitwisseling met je IKP aan te gaan en geeft het hen de kans om je standpunten en expertise te zien.

Behandel deze interacties als een gesprek. Het gaat niet om jou. Het gaat om authentiek interacteren met je ideale klanten over onderwerpen waarin ze geïnteresseerd zijn.

Reageer op reacties op je berichten
Een geweldige manier om relaties op te bouwen, is door te reageren op reacties op je berichten. Als het mogelijk is, betrek ze verder door een vervolgvraag te stellen die gerelateerd is aan hun opmerking of door een bron of nuttige informatie te verstrekken.

Dit stelt je in staat om een gesprek met hen op te bouwen en maakt indruk - een koude lead wordt een warme lead.

Samenwerken met anderen
Een andere manier om je connecties op te bouwen, relaties op te bouwen en leads te genereren, is door samen te werken met mensen met een vergelijkbaar publiek. Deze samenwerking stelt jou en de andere persoon in staat om mogelijk nieuwe connecties te maken met elkaars bestaande volgers.

Bij samenwerking kun je creatief zijn met wat je doet. Zorg er alleen voor dat de informatie die je deelt interessant is voor je (en je collaborateur's) ideale klanten.

Manieren om samen te werken zijn onder meer:

  • Intentioneel elkaars berichten delen.

  • Samen content creëren, zoals een geschreven bericht of video, dat jullie beiden delen in je feed.

  • Experts interviewen en de video op je feed plaatsen en hen vragen deze ook te delen.

Verzamel en toon testimonials op je profiel
Testimonials bouwen geloofwaardigheid, vertrouwen op en zijn sociaal bewijs dat je diensten waardevol zijn en de pijnpunten van je klanten kunnen aanpakken.

Idealiter wil je regelmatig testimonials verzamelen naarmate je projecten voltooit of nieuwe klanten krijgt. Testimonials kunnen geschreven verklaringen of video's zijn. Je kunt ze delen op LinkedIn door:

  • Screenshots van geschreven verklaringen of video's op te nemen in je LinkedIn-profiel, zoals in de sectie Uitgelicht.

  • Aanbevelingen aanvragen van tevreden klanten via LinkedIn.

  • Berichten maken van je geschreven of videorecensies en deze delen als onderdeel van je contentstrategie, wat ook helpt potentiële leads te zien dat je actief werkt en toont welke soorten diensten je levert.

  • Batch-schrijf je LinkedIn-berichten

  • Regelmatig posten helpt je om top-of-mind te blijven bij je ideale klanten, stelt je in staat je standpunten en expertise te delen, helpt relaties op te bouwen en creëert kansen voor gesprekken met je ideale publiek.

Het regelmatig posten kan echter overweldigend zijn voor veel mensen.

Om te helpen, batch-schrijf je LinkedIn-berichten van tevoren. Je kunt zo vermijden dat je op het laatste moment gehaaste berichten schrijft en dit kan je helpen om je contentstrategie beter te plannen.

Om te helpen met het in batches schrijven van berichten, overweeg:

  • Een specifiek tijdstip elke maand in te plannen om onderwerptideeën te bedenken.

  • Kijken naar hoe eerder geplaatste content heeft gepresteerd voor extra hulp bij het genereren van content die aanspreekt bij je ideale klanten.

  • Een specifiek tijdstip elke maand in te plannen om de inhoud te schrijven en eventuele visuals te creëren.

  • Identificeer lange content die je hebt gecreëerd die je kunt opsplitsen in kleinere betekenisvolle stukken om te delen als kortere berichten op LinkedIn.

  • Gebruik Organizeo's Social Planner om je LinkedIn-berichten in te plannen en te reageren op reacties.



Vermijd het schrijven van "gelukskoekje" LinkedIn-berichten
Bij het schrijven van berichten wil je je concentreren op content die waarde toevoegt voor je ideale klanten. Interessante en betekenisvolle content maken vergroot de kans dat mensen je berichten lezen en reacties achterlaten.

Dit betekent dat je overmatig algemene berichten of basistips die je ideale publiek al kent, of die zo voor de hand liggend zijn dat ze niet zullen resoneren of geloofwaardigheid opbouwen met je IKP, tenzij ze absolute beginners zijn, wilt vermijden. Bovendien, het posten over onderwerpen die niet interessant of nuttig zijn voor je IKP zal het waarschijnlijker maken dat ze je berichten zullen beginnen over te slaan of zelfs ontvolgen.

Om boeiende content te creëren, overweeg:

  • Je te concentreren op de interesses en pijnpunten van je IKP, content te lezen waarin zij geïnteresseerd zijn en aandacht te besteden aan de vragen die ze hebben of soorten opmerkingen die ze achterlaten op andere berichten - dit kan je aanwijzingen geven over onderwerpen waarover je kunt discussiëren die hen zullen betrekken.

  • Verschillende soorten content te creëren, zoals geschreven berichten, infographics, video's of diavoorstellingen.

  • Deel je expertise door tips of tutorials te geven.

Kortom, LinkedIn kan een cruciale bron zijn om je te helpen connecties en echte relaties op te bouwen met je ideale klanten, collega's en professionals in gerelateerde banen waarmee je mogelijk wilt samenwerken.

LinkedIn profiel optimalisatieNetwerken op LinkedInLinkedIn voor bedrijvenLinkedIn algoritmeLinkedIn AnalyticsLinkedIn advertenties en promoties
blog author image

Maeling vinkesteijn

Blogschrijver/marketeer voor Organizeo

Back to Blog

Organizeo Podcast Netwerk

Organizeo Podcast Netwerk

Probeer Organizeo vandaag gratis
en ontdek de mogelijkheden

Begin binnen 1 minuut Geen betaalgegevens nodig

Probeer Organizeo vandaag gratis
en ontdek de mogelijkheden

Begin binnen 1 minuut Zonder betaalgegevens